راهنمای خرید بهترین برند باتری خودرو

اگر بگوییم باتری، اساسی‌ترین جزء و قلب تپنده خودرو است کمی اغراق کرده‌ایم، چرا که اصلی‌ترین عملکردهای خودرو توسط موتور صورت و اجزای مکانیکی آن صورت می‌گیرند، اما واقعیت این است که اگر تمام اجزای خودرو در بهترین حالت و کیفیت باشند هم بدون باتری خودرو روشن نخواهد شد. همان‌طور که می‌دانید باتری یکی از اجزای مصرفی خودرو است و پس از گذشتن از تاریخ مصرف مقرر، از کار خواهد افتاد. بنابراین خرید باتری نو و تعویض آن یک امر اجتناب ناپذیر است. مبحث ما دقیقا از همینجا آغاز می‌شود؛ از جایی که باتری ماشین فرسوده و غیر قابل استفاده شده و باید به فکر تهیه یک باتری جدید باشید. حال برای خرید باتری نو باید چه نکاتی را مد نظر داشت؟ در کنار عوامل فنی، برند باتری نیز از مسائلیست که به هیچ وجه هنگام خرید باتری نباید از آن غافل شد. در این مقاله قصد داریم نگاهی به عوامل مهم در خرید باتری داشته باشیم و سپس به بررسی بهترین برند‌های باتری خودرو موجود در بازار بپردازیم. پس اگر قصد تعویض باتری ماشین‌تان را دارید، این راهنمای خرید بهترین برند باتری خودرو را مطالعه کرده و در گوشی خود ذخیره کنید.

انتظار ما از یک باتری خوب چیست و برند باتری چه اهمیتی در کیفیت آن دارد؟

 قاعدتا اولویت اول برای هرکس این است که باتری جدیدی که خریداری می‌کند طول عمر استانداردی داشته باشد و نیازی نباشد که با گذشت مدت کوتاهی دوباره به فکر تعویض آن بیافتد. سپس بحث کیفیت و قدرت باتری به میان می‌آید. یک باتری خوب باید بتواند قدرتی که ماشین برای عملکرد مناسب نیاز دارد را در اختیار آن بگذارد. اگر تجربه تعویض باتری را داشته باشید می‌دانید که تعویض یک باتری کهنه با یک باتری نو مانند دمیدن جان تازه به کالبد ماشین می‌ماند؛ چا که در ماه‌های ابتدایی استفاده از باتری نو، متوجه افزایش قدرت خودرو در حرکت، استارت زدن و حتی قوت گرفتن نور چراغ‌های ماشین خواهید شد.
 برای داشتن بهترین تجربه خرید باتری نکاتی هست که باید پیش از اقدام به خرید در نظر داشته باشید. یکی از مهم‌ترین این نکات، برند باتری است، زیرا گاهی ممکن است باتری‌ای ببینید که تمامی موارد مورد نظر شما را در بر بگیرد اما از برندی نامعتبر و بی‌کیفیت باشد؛ در این صورت طولی نخواهد کشید تا دوباره به دردسر تعویض باتری دچار بشوید، اما این تازه بهترین حالت ماجراست، چون یک باتری بد می‌تواند به اجزای دیگر ماشین، از جمله دینام نیز آسیب بزند.

برای خرید بهترین برند باتری خودرو چه عواملی را باید در نظر داشته باشیم؟

برای خرید باتری خودرو باید عوامل گوناگونی را در نظر داشت؛ عواملی که بدون شک در رضایت شما پس از خرید موثر خواهند بود. نخست قصد داریم لیستی از این عوامل برایتان طرح کرده و سپس به اختصار توضیحی از آن‌ها در اختیارتان بگذاریم:
•    برند باتری
•    ابعاد باتری
•    نوع باتری
•    تاریخ تولید باتری
•    آمپر باتری
•    محل قرارگیری قطب‌های مثبت و منفی باتری
•    گارانتی باتری

برند باتری

برند باتری یکی از اساسی‌ترین مواردیست که هنگام خرید باتری باید به آن توجه داشته باشید. همانطور که گفتیم برند باتری در گام نخست می‌تواند یک برآورد جزئی از کیفیت باتری در اختیارمان بگذارد. برای مثال برندی که شناخته شده باشد و سابقه درخشانی داشته باشد، تا حدی می‌تواند خیال مشتریان را از کیفیت کالا راحت کند. از طرفی دیگر اگر باتری از برند ناشناخته و متفرقه‌ای باشد، می‌توان انتظار داشت که کیفیت محصول چندان قابل قبول نباشد. در گذشته این باور وجود داشت که برندهای ایرانی از کیفیت بالایی برخوردار نیستند و از همین جهت بیشتر مشتریان به دنبال برندهای خارجی بودند. اما خوشبختانه امروزه برندهای ایرانی تا حدی پیشرفت کرده‌اند که به‌راحتی می‌توانند با برندهای خارجی به رقابت بپردازند؛ پیشرفت برخی از این برندهای ایرانی تا حدی بوده است که توانسته‌اند با برندهای مشهور جهانی در تولید محصولات‌شان مشارکت کرده و یا از فناوری آن‌ها استفاده کنند.

ابعاد باتری

ابعاد باتری یکی دیگر از نکاتیست که هنگام خریداری باتری نو نباید از آن غافل شد. فکر می‌کنیم دلیل این امر بر کسی پوشیده نباشد. فضای تعبیه شده در کاپوت برای باتری، یک فضای محدود است، بنابراین اگر باتری‌ای که می‌خرید از فضای داخل کاپوت بزرگ‌تر باشد قاعدتا نخواهید توانست از آن استفاده کنید. یکی دیگر از نکاتی که درباره باتری ماشین وجود دارد، حساسیت آن نسبت به تکان خوردن و ضربه است؛ پس اگر باتری‌ ماشین از فضای داخل کاپوت بسیار کوچک‌تر باشد، حرکت ماشین در جاده‌های ناهموار و دست‌انداز‌ها موجب تکان خوردن باتری در کاپوت و اصابت آن با دیگر اجزای کاپوت خواهد شد و همین مسئله از طول عمر مفید باتری خواهد کاست.

نوع باتری

نوع باتری یکی از عوامل‌ تعیین‌کننده در کیفیت تجربه شما پس از تعویض باتری خواهد بود. باتری‌های موجود در بازار عموما به دو دسته اسیدی (تر یا غیر سیلدی) و اتمی (خشک یا سیلدی) تقسیم می‌شوند. بر خلاف باور اکثر مردم، باتری‌های اتمی نیز مانند باتری‌های اسیدی حاوی الکترولیت می‌باشند. تفاوت اصلی باتری‌های اتمی با باتری‌های اسیدی در فناوری ساخت آن‌هاست. باتری‌های اسیدی به نگهداری بیشتری نیاز داشته و طول عمر کمتری دارند، اما از طرف دیگر باتری‌های اتمی نیاز به نگهداری خاصی نداشته و مدت بیشتری طول می‌کشد تا تخلیه بشوند. نقطه ضعف باتری‌های سیلدی در مقابل باتری‌های اسیدی این است که باتری‌های اسیدی به‌مرور تخلیه می‌شوند و از کار می‌افتند، از همین رو راننده می‌تواند برآوردی از زمان تخلیه شدن باتری داشته باشد و پیش از آن، اقدام به تعویض باتری نماید، ولی از کار افتادن باتری‌های سیلدی ناگهانی است. یکی دیگر از برتری‌های باتری‌های اسیدی، قیمت پایین‌تر آن است. با این حال قدرتی که باتری اتمی به ماشین اهدا می‌کند چندان با باتری اسیدی قابل مقایسه نیست.

تاریخ تولید باتری

هنگام خرید باتری حتما باید تاریخ تولید آن را بررسی کنید؛ این یک امر حیاتی برای شماست! زیرا هرچه بیشتر از تاریخ تولید باتری گذشته باشد، قوت باتری کمتر از زمان تولید شده است و مدت کمتری می‌تواند شما و خودروتان را همراهی کند. به دلیل تولیدات بالا، به‌ندرت پیش می‌آید که باتری‌های ایرانی در انبار بمانند و مدت زیادی پس از تولید به دست مشتری برسند ولی این مسئله میان باتری‌های خارجی به‌طور چشمگیری رایج‌تر است.

آمپر باتری

آمپر باتری در واقع همان توان باتری شماست. آمپر باتری به شما نشان می‌دهد که ظرفیت باتری شما در چه حد است و چه میزان انرژی را می‌‌تواند در خود ذخیره کند. باتری‌های خودرو از ۴۰ آمپر تا ۲۰۰ آمپر در بازار موجودند؛ اما فکر نکنید که هرچه آمپر باتری بالاتر باشد برای شما بهتر است. شاید روی کاغذ اینطور به‌نظر برسد، اما آمپر باتری در قدم اول باید با دینام و در قدم دوم با سطح استفاده و مصرف شما متناسب باشد. اگر آمپر باتری بیشتر از قدرت دینام باشد، باتری زودتر از کار خواهد افتاد و ماشین شما نیز قدرت و قوت لازم را دریافت نخواهد کرد، همچنین پایین‌تر بودن آمپر باتری نیز همین تاثیر را روی تجربه شما خواهد گذاشت. علاوه بر این، عدم تناسب آمپر باتری با دینام قطعا به دیگر اجزای خودرو، مخصوصا دینام آسیب خواهد زد. بنابراین حتما پیش از خرید باتری درباره قدرت دینام و آمپر مناسب خودروتان تحقیق کنید.

محل قرارگیری قطب‌های مثبت و منفی

نکته‌ای که ممکن است بسیاری از مردم هنگام خرید باتری جدید ندانند این است که قطب مثبت و منفی در برخی خودروهای با خودروهای دیگر متفاوت است. از همین رو پیش از خرید باتری باید از محل قرارگیری قطب مثبت و منفی باتری خود اطلاع کسب کنید، پس از این باید مطمئن شوید قطب‌های باتری‌ای که می‌خواهید بخرید با خودرو هماهنگی دارند. قطب مثبت و منفی اکثر باتری‌ها روی بدنه آن‌ها مشخص شده است، ولی در غیر این صورت می‌توان از اندازه قطب‌ها متوجه مثبت یا منفی بودن آن‌ها شد، چرا که قطر قطب مثبت همیشه بزرگ‌تر از منفی است.

گارانتی باتری

یکی از دردسرسازترین مسائل برای خرید باتری، گارانتی آن‌هاست. گارانتی باتری خودرو نیز مانند گارانتی بسیاری از کالاهای دیگر شامل بند و تبصره‌هاییست که چندان شفاف نیستند و اکثر مردم نمی‌توانند از آن سر در بیاورند. اما از آن بدتر این است که بیشتر باتری‌های خارجی یا شامل گارانتی نمی‌شوند، یا گارانتی معتبری ندارند، یا اینکه چون مدتی در انبار مانده‌اند، مهلت گارانتی آن‌ها رو به پایان است. از این منظر ما باتری‌های ایرانی را پیشنهاد می‌کنیم چرا که حداقل تا یک سال مشمول خدمات پس از فروش هستند. تنها لازم است موقع خریداری باتری، به پلمب بودن بسته‌بندی آن توجه کرده، بسته را در فروشگاه باز کنید و کارت گارانتی داخل بسته را بررسی کنید تا در آینده مشکلی برایتان پیش نیاید.

راهنمای خرید بهترین برند باتری خودرو

همانطور که گفتیم امروزه کیفیت باتری‌های ایرانی به هیچ وجه با گذشته قابل قیاس نبوده و به راحتی می‌توانند با نمونه‌های خارجی رقابت کنند. در این بخش قصد داریم برای خرید بهترین برند باتری خودرو، نگاهی به برندهای خوش‌نام ایرانی داشته باشیم تا فرآیند خرید باتری را کمی برایتان آسان‌تر کرده باشیم.

صبا باتری

صبا باتری اولین کارخانه باتری‌سازی در ایران است که همواره توانسته است با تولید محصولات متنوع و با کیفیت در صدر لیست پرفروش‌ترین شرکت‌هایی باتری‌سازی باشد. باتری‌های صبا باتری تقریبا برای تمام خودروهای سواری داخلی و برخی از سواری‌های خارجی مناسب می‌باشد. همانطور که گفتیم تنوع محصول یکی از جذابیت‌های این برند است. باتری‌های صبا باتری آمپراژهای ۴۵ تا ۲۰۰ را پوشش می‌دهند، یعنی صبا باتری برای خودروهای سنگین نیز تدارکاتی دیده است. لازم به ذکر است که باتری فابریک بیشتر خودروهای سایپا از تولیدات صبا باتری هستند. سوپر استارت، واریان، اسپیدر، ورسک، کاسپین، سهند، های‌ تک از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین محصولات این برند هستند. 

برنا باتری

برنا باتری نیز یکی از برندهای قدیمی باتری‌سازی است که به عقیده بسیاری بهترین برند باتری خودرو در ایران می‌باشد. باتری‌های برند برنا توسط دستگاه‌ها و فناوری روز اروپا تولید شده و از کیفیتی در رده بین‌المللی برخوردارند. مدل‌های برنا، زمان، اکتیو، صدف، گلدن سیلد و وولف از مطرح‌ترین باتری‌های ایران به‌حساب می‌آیند.

سپاهان باتری

سپاهان باتری از آن دسته برندهاییست که حد و مرزی برای پیشرفت نمی‌شناسد. سپاهان باتری کارش را با مونتاژ باتری آغاز کرد و حال به جایی رسیده است که سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون نسخه از باتری‌های انحصاری‌اش را به‌ فروش می‎رساند. شاید برایتان جالب باشد که باتری فابریک خودروهایی مانند پژو ۲۰۶، ال ۹۰، و سمند توسط این شرکت تولید می‌شود. اما این تمام ماجرا نیست!‌ سپاهان باتری توانسته است با کمپانی‌های صاحب‌نام بین‌المللی از جمله سوزوکی و اوربیتال وارد مشارکت بشود تا عصر دروازه‌های جدیدی از کیفیت را بر روی خریداران ایرانی بگشاید. محصولات این شرکت طیف آمپر ۳۰ الی ۲۲۰ آمپر ساعت را پوشش می‌دهند.

نیروگستران خراسان

شرکت نیروگستران خراسان با نام مدل‌ باتری‌هایی که تولید می‌کند بهتر شناخته می‌شود. حتما شما هم نام باتری‌های توربو، ولگا، ولتا و سیلور را شنیده‌اید. تمامی این محصولات درجه یک از کارخانه نیروگستران خراسان به دست خریداران می‌رسند. تمامی باتری‌های نیروگستران تحت لیسانس کره جنوبی تولید می‌شوند و در کیفیت می‌توانند با برندهای خارجی رقابت کرده و حتی از آن‌ها سبقت بگیرند! نیروگستران خراسان با ۲۰ سال سابقه اولین برندی است که توانست به فناوری ساخت باتری‌های کلسیمی دست بیابد. اگر به‌دنبال یک باتری پر قدرت و خوش‌قیمت هستید بهتر است حتما محصولات برند نیروگستران خراسان را مد نظر داشته باشید.

برندهای خارجی

در میان برندهای خارجی، بهترین بازار در ایران متعلق به باتری‌های کره‌ای است، چرا که جدای از کیفیت بالا، قیمت مطلوبی هم برای مصرف‌کنندگان ایرانی دارند. به هر فروشگاهی که بروید و سراغ باتری‌های خارجی را بگیرید، بدون شک باتری‌های کره‌ای را به شما معرفی می‌کنند؛ و گل سرسبد باتری‌های کره‌ای، باتری‌های برند دلکور هستند. برند دلکور از گذشته‌ها برندی خوش‌آوازه و محبوب مصرف‌کننده ایرانی بوده است. بهترین محصولات این برند، باتری‌های سری دلکور، پوما و شارک هستند. شاید برایتان جالب باشد که حتی باتری‌های برند بوش (Bosch) هم در کارخانه‌های دلکور تولید می‌شوند. از بارزترین نقاط قوت محصولات دلکور، قدرت و دوام بالای باتری‌هایشان است.

جمع‌بندی

یک باتری خوب می‌تواند تجربه شما از رانندگی را از زمین تا آسمان متحول کند. یک باتری سرحال و قدرتمند جان تازه‌ای به تمام اجزای ماشین شما می‌بخشد و تا چند سال خیال شما را حداقل از سلامت سیستم برقی ماشین راحت می‌کند. اما خرید یک باتری خوب نیاز به تحقیق و مطالعه بسیار دارد. خوب می‌شد اگر کسی بود که شناخت قابل توجهی از ماشین‌ها و باتری‌ها داشت تا می‌توانست با راهنمایی‌هایش، کمی از سردرگمی‌های خرید یک باتری خوب بکاهد. اما فارغ از شناخت لازم برای خرید باتری، یافتن یک فروشگاه مطمئن برای خرید باتری‌های باکیفیت نیز یکی دیگر از الزامات حیاتی برای خرید یک باتری خوب است. خبر خوش این است که آقای باطری همه‌جوره می‌تواند شما را در داشتن یک خرید یک باتری مناسب یاری دهد. مشاورین آقای باطری تمام اطلاعاتی که برای خرید یک باتری با کیفیت و متناسب با خودروتان لازم دارید را در اختیارتان خواهند گذاشت. همچنین با آقای باطری خیال‌تان از کیفیت و اصالت محصولی که خریداری می‌کنید و البته گارانتی آن آسوده است. ضمنا توجه داشته باشید که با آقای باطری هزینه ارسال، تعوبض و نصب باتری، شارژ اولیه و تست باتری نیز کاملا رایگان خواهد بود. پس اگر قصد تعویض باتری را دارید بهتر است همین حالا با مشاوران آقای باطری تماس بگیرید تا پیش از آنکه باتری‌تان کاملا تخلیه بشود، به سرعت فرآیند تعویض باتری خودروتان را آغاز کنید.